.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
بدنبال نطق معاون استاندار مازندران:
جاي خالي مركز استان در كلان شهر !
محمد محبوب
جاي خالي مركز استان در كلان شهر !

محمد محبوب: اگر اهل سیاست نباشید و به صورت مستمر هم روزنامه ها، سایت ها ی خبری و تحلیلی را مروری نداشته باشید و اخبار را از رسانه های دیداری و شنیداری هم دنبال نکنید، اما حداقل چشمان تان و یا گوش هایتان با این واژه ها آشناست که "مازندارن مظلوم واقع شده" و یا "محرومیتش در لابلای سبزی جنگل ها و آبی دریایش پنهان مانده". حرف هایی که هر از چند گاهی از زبان مدیران محترم و یا منتخبین خدوم مردم در قالب نطق هایی رنگارنگ  به درستی بیان می شود اما همواره در  حد و اندازه همان نطق های رنگارنگ باقی می ماند! این در حالی است که همه مشکل ، درد و راه حل درمان را می دانند اما سال هاست که علی رغم تلاش های صورت گرفته این مشکلات همچنان پابرجاست!

اگر بخواهیم ریشه های این محرومیت ها و عقب افتادگی ها را بررسی کنیم با نگاهی اجمالی به وضعیت شهرها و روستاهای مازندارن به این نتیجه می رسیم که با وجود قابلیت های عظیم و بالقوه خدادادی و منابع سرشار انسانی که می تواند سبب توسعه، پیشرفت، ایجاد درآمد و اشتغال پایدار و سرانجام رفع محرومیت های چندین ساله ی این استان زرخیز باشد، اما تک تک این شهرها و روستاها با سوء مدیریت های احتمالی، چند دستگی و عدم انسجام مدیریتی، باریک بینی، تنگ نظری و جزء نگری ها و همچنین سیاست بازی بجای درایت در مدیریت ها دچار عقب افتادگی هستند که در مجموع موجب عدم توسعه این استان گردیده است.

مسلماً رشد هم زمان شهرها و روستاها به لحاظ اقتصادی، تولیدی و درآمدی در سایه ی مدیریتی کلان نگر و صاحب اندیشه، می تواند سهم بسزایی در رشد و توسعه ی کل استان داشته و سهم استان را از منابع ملی افزایش داده و موجب ارتقاء جایگاه و تأثیر گذاری هر چه بیشتر این استان در تصمیم گیری های کلان کشوری شود. امری که می توان با نگاهی سطحی در دوره های مختلف تاریخی در این استان شاهد کمبود آن بود.

از جمله آثار و همچنین دلایل این محرومیت ها نداشتن شهری بلند اندام یا در قالب امروزی آن کلان شهر است تا بتواند ضمن اتصال چند شهر خطی و هم تراز از طریق ارتباطات هوایی، زمینی، ریلی و مخابراتی از وابستگی و تمرکز شهرهای استان به پایتخت کم کرده و درآمد حاصله از صنایع مختلف، محصولات باغی و کشاورزی و فاکتور مهم درآمد حاصل از گردشگری، "صنعت مغفول مانده ی مازندران" را در درون خود جای داده و سرانجام موجب رشد و پیشرفت منطقه گردد.

با بررسی در متون علمی و کسب نظر از صاحبان اندیشه و متخصصان حوزه برنامه ریزی و یا جغرافیایی شهری می توان پی برد که کلان شهر به ناحیه شهری گفته می شود که از چند شهر بزرگ تشکیل شده و دارای قابلیت ها و ظرفیت های ارتباطی، جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین مشخصاتی نظیر خطی بودن، فاکتور جمعیتی، موقعیت مکانی، قرار گرفتن در ناحیه ساحلی، دارا بودن یک مجموعه شهری در اطراف خود، وجود زمین های خالی و تأسیسات، فعالیت های صنعتی، وجود نهادها و سازمان های اداری ، دولتی و مجتمع های مسکونی باشد.

شهرهای استان ما بالاخص ساری با وجود برخی از این فاکتورها تا کنون نتوانسته از مزایای کلان شهری بهره برد که از جمله دلایل آن می توان به عدم وجود فاکتور جمعیتی که باید بالای یک میلیون نفر باشد و همچنین عوامل جغرافیایی و نزدیکی به پایتخت سیاسی کشور و ارتباط مستقیم شهرهای کوچک استان با آن اشاره نمود. و همین مسأله سبب شده که با وجود ارائه خدمات کلان شهری به دیگر شهرهای استان و کشور، وجود ساختمان های اداری و مراکز دولتی، مرکزیت اقتصادی، صنعتی،سیاسی، گردشگری و کشاورزی استان و با وجود داشتن تمامی مشکلات کلان شهری چه در قالب اجتماعی، هویت شهری، حمل و نقل و مشکلات ترافیکی و ... از مزایای ناشی از آن بی بهره باشد.

حال با توجه به اینکه هیچ یک از شهرهای استان تمامی فاکتورهای کلان شهری بویژه جمعیت بالای یک میلیون نفر را ندارند چند سالی است که طرحی تحت عنوان استان شهر بجای کلان شهر در تیتر برخی از سایت ها و روزنامه های استانی از سوی مدیران متولی امر استانی دیده می شود.

 ضمن تقدیر از نگاه استانی مدیران محترم در این راستا که خود جای تأمل و خرسندی دارد و امیدواریم که در تمامی تصمیمات استانی مقولات به صورت استانی دیده شده و بخشی نگری ها کاسته شود اما باید به این طرح از زوایای مختلف نگریست.

طرح ادغام چند شهر در قالب یک کلان شهر آنهم بدون در نظر گرفتن مرکز مازندران! که خود بغیر از فاکتور جمعیتی  از اولویت های اول استان در بحث کلان شهری است، باید از لحاظ علمی، سیاسی، جغرافیایی، اقتصادی و از همه مهمتر اجتماعی مورد بررسی قرار گیرد، که آیا با توجه به رسانه ای کردن این مورد اصلاً قابلیت اجرایی خواهد  داشت!؟

مسلماً برای کلان شهر شدن خود شهر باید قابلیت و ظرفیت تبدیل به کلان شهری را داشته باشد، زیرا کلان شهر شدن فقط به کسب منابع درآمدی و جذب اعتبارات دولتی آن نیست و شامل بسیاری از شاخص های دیگر از جمله حفظ هویت و فرهنگ شهری و ظرفیت های اجتماعی آن می باشد.ما باید ببینیم که از کلان شهر شدن به دنبال چه چیزی هستیم؟

در کجای دنیا از ادغام چهار شهر با هویت های مختلف و ساختارهای مختلف اجتماعی کلان شهر ایجاد کرده اند که ما نیز دنباله رو آنها باشیم و اگر طرحی ابتکاری است باید به صورت کاملاً علمی بررسی و آنالیز گردد که چگونه می توان شهری به طول چند ده کیلومتر به انضمام روستاهای متصل به آن را مدیریت کرد؟ و آیا شهری به این اندازه وسعت با بافت های مختلف شهری در کنار مرکز مازندارن تعریف خواهد شد و یا اصل موضوع چیز دیگری است!!؟

به هر حال اگر مبحث یاد شده فقط جذب اعتبارات دولتی است و قرار است این چهار شهر بدون ساری هویت شهری مستقلی داشته باشند و فقط به صورت اسمی تحت عنوان یک کلان شهر مطرح و اعتبارات جذب شده بین آنها تقسیم گردد سهم مرکز مازندران از این اعتبارات کجاست؟  همچنین این امر هم اکنون نیز در حال انجام است پس چه نیازی به ادغام چند شهر آنهم در صورت امکان به عنوان یک استان شهر خواهد بود.

امیدواریم مسئولان محترم تمامی طرح ها و برنامه های خود را بر طبق موازین علمی، کارکارشناسی و بررسی قابلیت های اجرایی آن، به صورت شفاف از طریق رسانه ها مطرح نمایند تا مورد واکاوی و تحلیل صاحبان اندیشه در این حوزه قرار گیرد. انشاء ا...


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 24 تير 1391
ساری نیاز به همراهی با شهرستانهای دیگه نداره چون خودش به تنهایی استعداد کلانشهر شدن رو داره
نا شناس 24 تير 1391
حدنصاب جمعيت براي كلانشهر شدن يك ميليون نفر نيست.در سايتي جمعيت رشت را در موقع كلانشهر شدن كمتر از نيم ميليون نوشته بود.و اما از قديم ميكفتن ساري و شاهي،،،،آمل و بابل.بنده بعنوان يك قائمشهري ،شباهت بيشتري بين شاهي و ساري ديده ام و از نظر اخلاقي و فرهنكي مردم شاهي به ساري متمايلتر اند.و همينطور بابل و آمل هم تقريبا شبيه به هم هستند ولي اختلافات شديدي با هم دارند.و اختلافات بابلسر و بابل و اينكه بابلسري ها دعواي قديمي با بابل دارند و كاملا اصل و نسب خود را از بابل جدا ميدانند بر كسي بوشيده نيست.با همه اين تفاصيل آميخته شدن اين شهرها با هم جز دعوا و كشمكش و همان قضيه قديمي بودجه خوري و سهم خوري نتيجه اي ندارد.و اينكه مثلا يك قائمشهري خبطي بكنه هر 4شهر آميخته شده زيرسئوال ميره.بهتره اون آقاي معاون بابلي بيخيال قائمشهر بشه.
لطفی 24 تير 1391
در مازندران حق بابل و ساری میباشد که به عنوان کلانشهر معرفی شوند .
هر دوی این شهر ها در زمره بهترین و موثرترین شهرهای شمالی کشور میباشند .
باید با اتحاد و برادری و همدلی بابلی ها و ساروی ها مازندران را ساخت و آباد کرد ، نه با کینه و دشمنی و جنگ و دعوا. .
مازندران باید یکپارچه شود نه نگاه بابلی گرایانه به آن داشت .
این باعث نابودی مازندران میشود و بس
شمالنیوز خواهشا انقدر به درگیری بابلی و ساروی دامن نزنید
نا شناس 24 تير 1391
مازندران هميشه قرباني اين تفرقه ها و تعصب هاي كوركورانه بوده.
از دو تكه شدن استان گرفته تا تقسيم شهرها و بحث بر سر ادارات و مركز استان و ...
به جاي يكپارچه ديدن استان هميشه بحث بر سر جزئيات و اين شهر و آن شهر است.
كاش اين همه تعصب و انرزي به جاي معطوف شدن به شهر و زادگاه اندكي بسط داده شده و تمركز بر سر استان مازندران باشد.مديران در پست هاي استاني فقط عنوان پست استاني را يدك نكشيده و به فكر منافع كل استان باشند.
و اين بحث هميشگس و تكراري در مازندراني كه هميشه ميزبان محروم همه استانهاي كشور بلاخص تهران بوده و بهترين پاتوق براي گذراندن تعطيلات است.
تعطيلاتي كه براي مردم مازندران جز ترافيك و گراني و به هم ريختگي و آلودگي محيط زيست چيزي بيشتر نداشته است.
كاش به اين مقوله بيشتر پراخته شود و فرهنگ همبستگي و اتحاد در جهت پيشرفت استان در ميان مردم و مسئولين محترم استوار گردد.
نا شناس 24 تير 1391
متاسفانه مدیران غیر ساروی وبه ویژه بابلی فقط جزیره ای فکر میکنند وبه فکر ولایت ودهات خود هستند.
نا شناس 24 تير 1391
حال روز مازندران دقیقا شده زمان قاجار وهرکسی بفکر حکومت محلی هست واصلا هم دوست ندارند زیرچتر حکومت مرکزی باشند.ازاین حیث ... همیشه تخریب گر بزرگ استان است.چرا مسئول اول دولت با این افراد که فقط به فکر شهر خودشان هستند و این چنین به مرکز استان دهن کجی میکنند برخورد درست وحسابی نمیکند....! چون خودش هم دوست دارد اینجوری باشد وبودجه ها به شهرهای غربی برود.
نا شناس 24 تير 1391
ساری اصلا نیاز به کلانشهر ندارد نماینده ها می خواهند ساری را هر چه کوچکتر کنند و روی حرفشون هم هستند ما که آنها را انتخاب کردیم حق نداریم گله کنیم آنها بهتر می دانند ساری هر چه سبک تر و فربه تر باشد بهتر است به گفته هنر مندی که می گفت "کلانشهر ما کجا بود"
علی 24 تير 1391
تاهمین چندسال پیش,شهرهای فریدنکنار,بابلسر,بهنمیر,امیرکلا؛بابل ,تحت عنوان یک شهر محسوب میشدند,که متاسفانه آنها را از هم جدا کردند,وگرجدا نمکردندالان شاید بعنوان یک کلانشهر رسمیت می یافت؛ولی ..
نا شناس 24 تير 1391
به خاطر بی تدبیری ساروی هاست، ساروی ها دنبال نخود سیاه (شهردار) رفتند و مثل همیشه معاون بابلی استانداری بدنبال امتیاز برای روستای خودش.
بابایی 24 تير 1391
قابل توجه تمامی هم استانی های فهیم و بزرگوار مازندرانی : در زمان زندیه مرکز ایالات مازندران بابل بزرگ ( یا همان بارفروش کبیر ) بوده ، ولی در زمان آقا محمد خان قاجار و با تغییر حاکمیت و طرفداری مردم بابل بزرگ از خاندان زند ، این مرکزیت را به ساری عودت داد .
نا شناس 24 تير 1391
این چهار شهر باهم به اندازه ساری نیستن.حالا چه رسد به کلانشهر شدن.
نا شناس 24 تير 1391
مدیر مسئول محتر شمال نیوز
لطفا نظرات رو گزینشی منتشر نکنید .
قابل توجه اون دوست ساروی که معاون عمرانی استانداری رو قبول نداره ، مگه معاون سیاسی استانداری چه سابقه ای داره ؟ سابقه مدیریتی و اجرایی هاشمی که خیلی بهتر از آقای ابراهیمی شماست .
نا شناس 24 تير 1391
اولا كه فريدونكنار قدمتش از بابل بيشتره، دوما ما فريدونكناري ها از زماني شهرمون ضربه خورد كه اين بابلي هاي ....با سياسي بازي خاص خودشون تو شهر ما نفوذ كردن.اي خدا مارو از دست بابلي ها نجات بده.شمال نيوز نظرمو بذار
نا شناس 24 تير 1391
اولا كه فريدونكنار قدمتش از بابل بيشتره، دوما ما فريدونكناري ها از زماني شهرمون ضربه خورد كه اين بابلي هاي ....با سياسي بازي خاص خودشون تو شهر ما نفوذ كردن.اي خدا مارو از دست بابلي ها نجات بده.شمال نيوز نظرمو بذار
نا شناس 24 تير 1391
ساروي هاي خودخواه :
1- نمايشگاه بين المللي مازندران در قائمشهر داريم باز نمايشگاه ميخوايد
2 - دانشگاه جامع مازندران در بابلسر داريم باز دانشگاه جامع دولتي ميخوايد
3- مخابرات استان در بابل داريم باز جداگانه مخابرات ميخوايد
4- اورژانس هوايي مازندران در هراز آمل داريم باز اورژانس هوايي ميخوايد
5- بندر در نوشهرو بهشهر داريم باز بندر ميخوايد
6 - فرودگاه در مياندرود داريم باز فرودگاه ميخوايم
آيا ساري كه همتراز آمل و بابل است و نام مركز استان رو يدك ميكشد شايسته اينهمه است !!!!!!؟؟؟!!!
نا شناس 24 تير 1391
اونها یی که معلوم نیست آیا فکر ودرایت دارید یا خیر :
ساری مرکز استان مازندرانه وباید تمام این ادارات ونهاد ها در این شهر قرار بگیرد
تفهیم؟
تا الآن هم مردم صبوری می کنند وچیزی به شما نمی گند از بزرگی شونه.
نا شناس 24 تير 1391
اقایون شاید مدیران استانی برای ساری طرح و پروژه دیگری دارند که بعدا بخواهند تشریح کنند اینقدر زود قضاوت نکنید این نشون دهنده کوته فکری بعضی هاست مورد بعدی اینکه این هجمهء حسادت یکسری به این خاطر هست که همیشه از بابل یکقدم عقب بوده اند اگه راست میگفتین شما چرا این قضیه کلانشهر شدن رو جدی پیگیری نمیکنید حالا ما بایست وایستیم تا شما بفکر بیفتین بعد پشت شما ما حرکت کنیم؟ خداییش خودتون قضاوت کنید؟ حالا هم که داره یک طرحی اجرا بشه فقط داریم واسه سایه هم پایه میاریم؟ بله بنده به عنوان یه بابلی موافقم که ساری هم بایست کلانشهر بشه مثل بابل با هم که تعارف نداریم هممون مسلمونیم اما این راهش نیست که همدیگر رو تخریب کنیم بلکه با مشورت وگفتگو همه مسایل حل میشه بخدا بخاطر همین دشمنیهاست که روزگارمون شده این. انگار که همه نسبت به هم دشمن جانی هستیم خواهشا منطقی فکر کنییییید لطفا بزارین تو سایت نظرمو
نا شناس 24 تير 1391
دوستان چه بخواهید یا نخواهید بابل پرجمعیت ترین و با کلاس ترین شهر استان است.
نا شناس 25 تير 1391
چرا از چهره علمی و بین المللی یونسکو ، برگزیده علمی فرهنگیان بسیجی کشور در سال جاری ، کارشناس ارشد امور اداری مجلس شورای اسلامی و کاندیدای دو دوره مجلس شورای اسلامی هشتم و نهم از ساری ، ارائه دهنده طرح ملی تحول اجتماعی به وزارت کشور ، عضو ستاد تحول اجتماعی استانداری و ستاد پیشگیری از آسیبهای اجتماعی قوه قضائیه ، دارای گواهینامه بین المللی ایزو در مدیریت ، نماینده استان درامور بین الملل وزارت آموزش و پرورش ، کارشناس مسئول شوراهای آموزش و پرورش مازندران جناب آقای جعفر قربان پور استفاده نمی کنید تا تراز شهرداری ساری را در سطح شهرداری پایتخت ارتقا دهد ؟ ایشان دارای مقالات متعدد مدیریت امور شهری در رسانه ها و سایتها می باشند و سوابق ایشان در سایتهای خبری استان موجود است لطفا متخصصین مطالعه بفرمایند . با تشکر
نا شناس 25 تير 1391
میاندرود عشقه.بقیه رو بیخیال.....؟
aylar 25 تير 1391
انصاف شرف ، مردانگی در استان مازندران با حرف بی خود زده می شه. آقا گفته تو استان مازندران فقط ساری و بابل حق کلان شهر رو دارن .. اول اینکه چه حقی دارین قدمت دارین یا اینکه یک روزی جز روستاهای آمل بودید؟ بارفروش جان روستا نبودی زاکاماکارتا!! روستا نبودی؟ یعنی انقدر کارتون نداشتن شاخ شدین که جلوآمل با این همه مشاهیر رو بزرگ وایمیسین نکنه شما لاریجانی های بابلی دارید؟ یا علامیتن حسن زاده و جوادی ساروی یا شایدم..!شما انقدر مشاهیر ندارین که سر امیر پازواری که اگه آملی بود جزو مشاهیر دست 3 بود دعوا افتادین..عزیزیکه فرمودی دوران قاجاره همه می خوان به مرکز استان پشت کنن آیا میشه بگید شما مرکز تشریف دارید یا شرق؟ کجای مرکزید؟ در ضمن پایگاه هوایی آمل ربطی به مازندران نداره اولین پایگاه ملی ایران هست.ای کسی که از زمان زندیه و طهمورث افتخار می کنی یک زحمت بکش بروتاریخ مردونه بخون نه خودخاهانه ببین اصالت مازندران و ایران کدوم شهره..باز ساری یک چیزی ولی بابل یک باتلاق بوده یک روستا بوده چرا دیگه؟..مرد مومن که میگی یک پارچکی من با بابلی که یک روز روستا من بود چه همبستگیدارم من با ساری که شهرتش رو میدان ساعتش می دونه و منی که عظمت ایران قله دماوند رو دارم چه هماهنگی داشته باشم وقتی استاندار یک بار به دشت لار نرفت..شما اگه دشت لار داشتین چیکار می کردین که یک فرح آباد دارین قدمت صفوی داره خودتونو کشتین.. تا شهرهای بی اصالت مثل شما هست مازندران همینیه کههست.. شمال نیوز فقط میتونی ثبت کن ببینم کسی ضد شهرت(ساری) وهمسایش بابل حرفی داره...اگه شهری باشه که بخواد مرکز بشه آمل هست و بقیه شهرها باید بیان روستا بشن.
حسین 2 مرداد 1391

تـنکـابـن سرور شهرهای شمال کشور است
رضا 14 مرداد 1391
را کسی به داد بابل نمیرسه؟چرا کسی به فکر حل مشکلات و معضلات بابل بزرگ نیست؟ به خدا شهروندان بابلی از این همه محرومیت خسته شدند..شماهایی که انقدر داد و بیداد راه انداختید و مدام میگید بابلی ها و ساروی ها حق ما رو خوردند و همه چی رو برای خودشون گرفتند ، لطفا یه سری به بابل بزنید تا متوجه کمی امکانات و کم لطفی و بی مهری مسئولین به این شهرستان باشید..
جناب مهندس طاهایی استاندار عزیز چالوسی مازندران ، جناب مهندس هاشمی معاون عمرانی و همشهری بابلی ما ، جناب ابراهیمی معاون سیاسی و امنیتی میاندرودی ما ، مهندس نریمان و دکتر کریمی نماینده های محترم ، حاجاقا روحانی امام جمعه و فرزند برومند آیت الله روحانی که انشاالله و در آینده راه پدر را به عنوان نماینده ولی فقیه در استان ادامه خواهی داد و دیگر مسئولین استانی و شهرستانی باور کنید این حق مردم ولایت مدار شهرستان دارالمومنین بابل نیست و حق بابل به عنوان یکی از بزرگترین و پرجمعیت ترین و مهمترین شهرستان استان مازندران و به گفته خیلی ها شهر اول استان خیلی بیشتر از اینهاست..
آقای استاندار چرا فکری به حال بابل نمیکنید ؟ چرا بابل این دیار همیشه سبز بهارنارنج رو از این وضعیت نجات نمیدهید؟ باور کنید صبر مردم بابل در حال تمام شدن است و شما باید پاسخگوی این همه بی مهری و کم لطفی و حق خوری مردم شریف و فهیم بابل و حومه باشید و بدانید فردایی هست و باید پاسخگوی خداوند متعال باشید.. مهندس طاهایی عزیز درک و فهم مردم بابل بسیار زیاد میباشد و میدانند در استان مشکلات و دست هایی وجود دارد ولی ما شما را قوی تر و با شهامت تر از این ها میدانیم و مطمئن هستیم اگر بخواهید میتوانید در مقابل این همه ظلم مقاومت کنید و نگذارید حق مردمان بابل بیشتر از این ضایع و پایمال شود..
بنده به عنوان یک فرده تحصیل کرده و استاد دانشگاه این خواسته را از شما به عنوان شخص اول تصمیم گیرنده دارم که از حق مردم مظلوم بابل دفاع کنید و نگذارید بیشتر از این بر پیکر نیمه جان بابل ضربه ایی وارد شود و این شهر ولایت مدار و مهم استان دچار لغزش و نابودی شود..آقای استاندار ، چرا باید بودجه شهری مثل آمل که از نظر وسعت و جمعیت به مراتب از بابل کمتر است تقریبا 2 برابر بابل باشد؟چرا بودجه ساری و بابل قابله مقایسه نیست؟چرا این همه اختلاف در بودجه؟ حق مردمان بابل چگونه باید دفاع شود؟خواهشا جلوی این همه بی عدالتی ها رو بگیرید..ما شما را خیلی بیشتر از اینها قبول داریم و به شهامت و اقتدار شما ایمان ، ولی . . .
علی واحدیان 12 فروردين 1393
ساری باید به همراه سورک وقاعمشهر یک کلانشهر بزرگ وتوریستی شود تا مازندران در کشور بیشتر دیده شود
طالبی 2 خرداد 1393
بابل‏ ‏پرجمعیت‏ ‏ترین‏ ‏شهر‏ ‏مازندران

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.133 seconds.